tattoos

Saturday, December 10, 2005

"Put that gun back in your pants, Sawyer."

Jag kom på att det var en grej jag tänkte nämna i min senaste blogg, angående vapen, och framför allt pistoler. Men sen bestämde jag mig för att det är ett ganska stort ämne inom film, så jag kan lika gärna göra en hel blogg på ämnet.Det jag tänkte säga igår var att jag har hittat den häftigaste posen, alla kategorier. Tror ni mig inte? Kolla in den här bilden, och den här bilden, då! Ser ni? Den där grejen när man håller pistolen med ena handen, lägger den andra handen bakom (varför? I dunno, måste ha något att göra med omladdning, osv, för man måste rycka till med handen efter varje skott) och lutar sig bakåt med överkroppen (för balansens skulll?). Den är så snygg! Så genial! I LOVE it!

Vad är filmer utan vapen? TRÅKIGA! Det måste vara vapen; sextonhundratalspistoler, svärd, pilbågar, muskedunder, cowboypistoler, knölpåkar, järnrör, knivar, yxor, allt! Våld är oftast skittråkigt när de bara slår på varandra. Självklart med ett remarkabelt undantag för pungsparkar, som alltid är roliga (fast det bästa är ju förstås att banka till någon med en knölpåk i skrevet, som i Pale Rider. ^^).

Pistoler är nog bäst. Det finns så mycket man kan göra med pistoler. Man kan bli skitbra, t ex, och kunna skjuta bort saker ur folks händer utan att skada dem, eller så kan man av misstag döda någon - möjligheterna är oändliga. Men man kan skapa så mycket spänning med pistoler, för ett pistolskott hörs. Till exempel är det jättespännande i slutet av Pirates of the Caribbean när man inte vet vem det är som har skjutit vem, egentligen.

På andra plats skulle jag nog vilja säga svärd och knivar. Svärd är häftiga, dessutom kan man göra dem ännu häftigare; man kan ge dem en cool historia, man kan ge dem till en person som vet hur man använder dem, osv. Knivar är också häftiga, inte lika mycket som svärd, men de har sina charm de med. Vad vore till exempel John Locke utan sina? Men det finns ju gränser också, som det så fint sammanfattas i Crocodile Dundee: "That is not a knife... now this is a knife!"

Tredje platsen är till järnrör, med motiveringen: "man vet aldrig när man kan behöva ett schysst järnrör", och för er som behöver det förklara har jag bara en sak att säga... Se Torkel i knipa!

Men åter till pistoler. Jag har redan upplyst er om vilken den snygga posen är när man ska skjuta (tyvärr funkar inte den på dagens vapen eftersom den inte har någon funktion, fett synd. Den kan funka om man dolt pistolen under ena armen och liksom låter den kika fram där under - tänk på det om ni ska skjuta någon!), men det finns ju ett par till som är rätt coola. Sawyer, till exempel, vet hur man gör det snyggt. Med rak arm. Det är viktigt! Det så fult ut när man bara låter armen slänga lite och skjuter hej vilt. Fult. Det här funkar, men inte om man skjuter nåt.

Dessutom kan inte se ut hur som helst heller - man ska vara likgiltig. That's the only way. Man kan var alikgiltig på flera sätt - arrogant likgiltigt, beslutsamt likgiltig, ångerfullt likgiltigt - men det måste vara likgiltigt. Du kan inte gråta ögonen ur dig och hålla på och skjuta folk, och tro att du ska vara cool när du gör det. Glöm det.

Jaja, jag såg nyss en boxarfilm - Against the ropes - som inte var jättebra, men helt okej i alla fall. Den fick mig att uppskatta våld utan vapen - boxning. Det var snygga boxningsscener, man tröttnade inte på att se dem. Oh yeah, och det var blod, svett och tårar - everything you need. Och så hade det handling, något som boxnings-VM tyvärr saknar (aj, aj, aj...).

Typ så...

Idag ser/såg jag på:
- Against the ropes, Kanal+film, 21.00
- Brottskod: Försvunnen, SVT, 22.30

Over and out.

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Blogger