tattoos

Friday, December 16, 2005

Mo cuishle

Jag såg just Million Dollar Baby. Det var det mest deprimerande slut jag någonsin sett! Den var så himla bra - tills de sista fyrtio minutrarna då allt blev så deppigt. Jag satt där, och i min hjärna gick orden "Ring Jack Shepherd" Ring Jack Shepherd!" på repeat, men tror ni de gjorde det? NEJ!!!

Vilket var den andra boxarfilmen, och den tredje Clint Eastwood-filmen jag ser på en vecka. Det var bättre boxning i den förra filmen, men då var det ganska mycket mer inriktat på det också, de har hade handling också, och var lite djup då och då. Och bra skådespelare, typ Morgan Freeman.

Men åter till Clint Eastwood - min mammas gener har gjort att jag börjat gilla honom. Det här är för jävligt, jag har ju typ inte sett några filmer han varit med i, men nu har det blivit tre på en vecka! Dessutom planerar jag att hyra För några få dollar mer och Den onde, den gode och den fule bara för att ha sett hela spaghetti/mannen utan namn-trilogin inom en snar framtid. Jag tror iaf det är en trilogi, ser ut så när jag kollar IMDB... men man vet ju aldrig.

Så återvänder vi till Million Dollar Baby - hur kan man skriva ett sånt manus? Det var hemskt, hemskt, hemskt, hemskt! Jag trodde det skulle vara en lycklig film, ända tills jag upptäckte att vad som borde ligga sist i filmen lämnade fyrtio minuter kvar, då insåg jag att den kommer inte sluta bra. Och jag hade rätt.

Pappa sa att den filmen hade varit bättre om de visat slutet först, och sen gjort resten av filmen som en tillbakablick. Jag tror det stämmer, då hade det lite för sega slutet kunnat delats upp på två, och så hade det blivit mindre segt. Mamma sa att isåfall kunde ju pappa ringa upp Clintan och säga det, men pappa tyckte det var för sent. Seriösa föräldrar?

Efter att jag sett För en handfull dollar så var det Actors studio: Clint Eastwood, I på samma kanal, så jag typ de tio första minutrarna av det. Det var kul, han var mycket roligare än jag förväntade mig att han skulle vara, tänkte mig mest en självupptagen gammal gubbe, inte någon som var kul på riktigt...

"I liked the Million Dollar Baby 'script a lot. Warner Bros. said the project had been submitted to them and they'd passed on it. I said, 'But I like it.' They said, 'Well, it's a boxing movie.' And I said, 'It's not a boxing movie in my opinion. It's a father-daughter love story, and it's a lot of other things besides a boxing movie.' They hemmed and hawed and finally said that if I wanted to take it, maybe they'd pay for the domestic rights only. After that, I'd be on my own. We took it to a couple of other studios, and they turned it down, much like Mystic River was turned down, the exact same pattern. People who kept calling and saying, 'Come on, work with us on stuff.' I'd give it to them, and they'd go, 'Uh, we were thinking more in terms of Dirty Harry coming out of retirement.' And who knows? Maybe when it comes out they'll be proven right."
- Clint Eastwood själv, om Million Dollar Baby

Tror det får vara det just nu, har egentligen inget mer att skriva. Riket var bra, fast Jonas åkte ut, klart obra. Men han var ganska äg mot Tommy när han åkte ut, på samma sätt som Lixörn var mot honom. I see a pattern... Plus att Ceasar klippte av sig håret, en klar katastrof!

Aja, för er som undrar så är rubriken gaeliska och betyder "my darling, my blood" för att citera ur filmen. Boxartjejen fick det som smeknamn, och det var inte förrän i slutet som man fick veta vad det handlade om. Typ.

Over and out.

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Blogger