tattoos

Tuesday, December 20, 2005

Indiana Jones

Jag hyrde Indiana Jones och såg den i måndags, bara för att jag kände för det. Hade varit i skolan innan och sett The Butterfly Effect (som är en grymt bra film), men av någon anledning klarade jag inte av att se den en gång till, utan gick hem efter en halvtimme. Förstår inte varför, för det är en bra film, och sist jag såg den var det inga problem, men nu gick det inte.

Så därför var Indiana Jones och Jakten på den försvunna skatten (Raiders of the Lost Ark, 1981) ett ganska bra val, för den är inte särskilt djup, eller psykiskt påfrestenade, eller så. Det är mest coola äventyr, en ägig huvudroll, och förlorade skatter.Sånt jag gillar.

Seriöst, varför har jag inte sett de här filmerna tidigare? Både ettan och trean - som är de jag sett - är skitbra! De handlar ffs om en äventyrare, vilket - som ni nog inte visste - var det jag ville bli när jag var liten. Precis så, jag ville bli äventyrare, det skulle vara mitt yrke. Det får det gärna bli fortfarande, iofs, men ändå.

Det finns tre saker som gör att jag borde ha sett Indiana Jones-filmerna för flera år sen: äventyr, Harrison Ford, och George Lucas. Tre av de viktigaste ingredienserna i mina favoritfilmer, nämligen den gamla Star Wars-trilogin.

Harrison Ford är så bra! Det är typ tjugofem år sen han var så snygg som han är i de filmerna, men spela roll, jag älskar honom! Han är ett sätt att le som fått mig att dyrka honom som Han Solo i flera år. Det där leendet som lite sarkastiskt säger "Ha, ha, skitkul", eller allmänt den där minen han gör när han inser att nånting inte riktigt går som det ska. Som när de hamnar i sopnedkastet i A New Hope eller bland ormarna i Indiana Jones. Oh yes...

Och George Lucas, då? I slutet av sjuttiotalet, början av åttiotalet visste han verkligen hur man gjorde bra kvinnoroller. Jag har sagt det förr, och kommer säga det igen; men prinsessan Leia!? Hur bäst är inte hon? Hon är bäst! Jag skiter i att alla killar tänder på henne när hon har sina slavkläder, hon är bäst ändå!

Seriöst, jag har aldrig sett någon som hon. Hon är inte hjälplös, hon är inte svag, hon är inte fnittrig, hon är inte kärleksbesatt eller nånting. Hon är stenhård. Visserligen blir hon fångad av Rymdimperiet och måste bli räddad av Han Solo och Luke Skywalker, men det spelar ingen roll för hon tar kommandot igen tre sekunder senare, snor Lukes laserpistol och skjuter ett--- okej, vänta, jag skriver en blogg om Leia någon annan gång, det här var ju om Indiana Jones.

Anyway, Indy är ju upp över öronen förälskad i en kvinna vid namn Marion som inte heller är helt fjollig. Visserligen springer hon runt och skriker "Indy, Indyyy!" ganska mycket, och i början störde jag mig som fan på henne, men sen kom jag fram till att hon är rätt cool.

Hon super män under bordet, hon skjuter ihjäl folk utan att tveka (ja, Gud vad jag kände igen scenerna i nazisternas flygplan från Star Wars, man ska sitta och skjuta i trånga utrymmen!), hon är smart, och dessutom la jag märke till att när hon själv får välja klädsel så väljer hon byxor. Trots det har hon klänning på sig två gånger i filmen - för nazisterna tvingar på henne det.

Marion och Leia är lika varandra, men Leia är coolare. Däremot finns det inga som kommer i närheten i några andra filmer. Det suger! Inte ens i nyare filmer klarar de av att göra kvinnor som de, istället blir de alltid skadade, kidnappade, eller så svimmar de, gör förhastade grejer och måste bli räddade, och så vidare. Varför? Till och med George Lucas tappade förmågan i och med de nya Star Wars-filmerna, för även om Padmé Amidala är rätt cool jämfört med många andra, har hon sina klyschiga stunder.

Nej, jag måste nog se Star Wars igen ganska snart, det känns som att det var ett tag sen. Och sen måste jag hyra den andra Indiana Jones-filmen, så att jag har sett alla tre. Det är viktiga sånt där. Förresten; alla bra goda ting är tre sägs det, och jag tror jag håller med. Fram för bra trilogier! :D

Idag ser/såg jag på:
- Vänner, Kanal 5, 19.00
- För några få dollar mer, Canal+Film1, 23.15

Over and out.

P.S. En annan bra grej med Indiana Jones/Star Wars är musiken - som är komponerad av John Williams. Han är bra, även om jag tycker bättre om Star Wars-musiken än den i Indiana Jones. Den i sistnämnda filmen känns lite fånigare, men det är väl bara jag som är hjärntvättad...D.S.

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Blogger