tattoos

Friday, April 23, 2010

Kick-Ass!

Så det här är inte direkt kritikernas favorit. Tja, vem fan bryr sig? Det är vi som inte är kritiker som köper, ser och gillar i alla fall, och då borde det ju vara våra åsikter som räknas eller hur? I think so.

Anyway, ur en icke-kritikers synpunkt, är det nice film?

HELL YEAH.

Jag tror det är svårt att uppskatta den här filmen om man aldrig drömt om att dra på sig en mask och mantel och ge sig ut och kämpa brott, men jag tror de flesta har det i alla fall. Vad jag tror kan vara ett problem med den här filmen är att ingenstans i trailersarna eller intervjuerna har jag läst något om hur otroligt mörk och seriös den är vid tillfällen.

Det här är inte en film om hur en kille drar på sig en våtdräkt och har the time of his life - inte ens en film om hur det är lite jobbigt ett tag när han är otränad och sen blir bättre - det här är en film om hur jävla jobbigt det egentligen skulle vara om faktiskt gav sig ut på gatan och inte var Bruce Wayne.

Och det är ju det som gör den så bra! Som en komedi hade den ju varit nice, men knappast något vi inte sett förut, men som den är nu är den helt fantastisk.

Innan jag glömmer det - Mark Strong. Finns det en bättre som spelar Bad Guys just nu? Jag vet att jag brukar förespråka Jeremy Irons på den posten, men jag tror han har fått rejäl konkurrens just nu.

Inte utan sina problem förstås. Den är lite over the top vid tillfällen, men det är ingenting som man inte kan förlåta. Det enda som jag tyckte var ett problem var Hit Girl. Missförstå mig inte nu, jag älskar Hit Girl och filmen hade lika gärna bara kunnat handla om henne - men problemet är när den är seriös. Hon är ändå bara en elvaåring, och tänker man för mycket på det bara det blir sorgligt. Och speciellt mot slutet när det blir riktigt jävla illa, då undrar man om det kanske är för mycket att göra en riktig karaktär av henne.

Men förutom det är Kick-Ass för 2010 vad Zombieland var för 2009 - en ny inspiration för oss nördar som fortfarande funderar på om det kanske, kanske skulle gå...

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Blogger