tattoos

Thursday, January 12, 2006

Häxornas tid

Häxornas Tid gick idag, mkt bra program. Nu har jag visserligen inte läst boken den är baserad på, men jag blev lite inspirerade till att göra det i alla fall. Vilket ju bara är bra för Guillou, för då får ju han mer läsare...

Aaaanyway, det är ett coolt program. Guillou skulle - med lite otur - kunna ha världens mest tråkiga röst, och jag skulle inte precis vilja ha honon som lärare, men den passar bra i TV. Sen är det rätt skönt att man bara hör hans röst igenom nästa hela programmet (då och då blir det någon annan, iofs, men ändå), även när han läser "repliker". Blir inte så jobbigt då, känns bara mer stämningsfullt när man får se hur de pratar i bakgrunden och vagt kan uppfatta det.

Dessutom är det jättesnyggt filmat. Ibland är det som Guillou pratar om filmatiserat, med en hel del duktiga skådisar, men inga man känner, igen är det bilder från historia saker, och med jämna mellanrum är det Guillou som går runt på historiska platser och pratar. Dessutom växlar de mellan klippen snyggt, det är väldigt mycket lek med kameran. Ingen vanlig dokumentär, precis.

Och framför allt är det ju ett intressant ämne också. Jag har inte varit så insatt innan, har väl läst lite om det, men jag tycker ändå att jag fått mycket mer koll på det nu. Sen kommer det säkert komma fjorton stycken historievetare och läxa upp mig eftersom Guillou inte vet vad han pratar om, men det skiter jag i. Kul är det i alla fall.

En annan sak som är kul som iofs inte har med TV att göra är Fructis Manga Head-hårgelé, den är superbra! Så om det sitter några manga/anime-nördar och läser det här och hoppas på en blogg om manga, så kan ni iaf trösta er med det här så länge. Man skulle lätt kunna fixa värsta mangahåret med hjälp av den. :P Lite OT, kanske...

Aja, kort blogg idag, men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, tyvärr. Dessutom har jag huvudvärk. Men om ni har tårkigt en torsdagskväll kan ni alltid ta er en titt på serien! ;)

Idag såg jag på:
- Vänner, Kanal5, 19.00
- Häxornas tid, TV4, 20.00

Over and out.

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Blogger