tattoos

Thursday, March 6, 2008

No Country For Old Men

En sak som slagit mig när jag läst recensioner av filmen (Empire och Total Film gav den asbra betyg så trots ointresse läst jag dem ändå) var att trots att de inte sa något om handlingen (man förstår att Tommy Lee är polis och det finns bad guys), så kände jag - varje gång - ett enormt behov av att se filmen.

Och jag förstår varför det är så: för vad ska man säga om filmen? Det är svårt att säga något konstruktivt, handlingen är genial (kanske tack vare boken, I wouldn't know), dialogen (när den existerar, Tommy Lee står nog för det mest) klockren, och det går inte ens att förklara hur den är filmad. Den förtjänar sina Oscars.

Så istället för att försöka vara djup och förklara för folk varför de ska se den, nöjer jag mig med att säga att folk som läser ska se den. Den påminde mig lite om Good, Bad and Ugly, mest för att min lärare en gång förklade det geniala med den i att "det är långa scener där de bara sitter och äter!", och det är samma sak här. Det är långa scener som i andra filmer skulle vara helt poänglösa, men inte här - hela filmen är fan en äta-scen. Det går verkligen inte att recensera den här ordentligt.

Jag läste på IMDB att de flesta actionscener är tagna ord för ord ur boken. Bara det är ju helt fantastiskt.

That's enough of that shit.

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Blogger