tattoos

Sunday, March 12, 2006

Firefox

Think in Russia!Nope, jag pratar inte om webbläsaren, även om vissa av er kanske trodde det, utan filmen med samma namn, av och med Clint Eastwood. Woho! Den råkar nämligen gå på Canal+ just nu, och eftersom det var brist på bra TV i fredags, och jag och mamma gillar Clintan, så såg vi den.

Den var bra. Jag menar, inte bäst eller WOW eller så, men helt okej film, och en del kul grejer med. Det var ju trots allt Clintan, menar jag. ;)

Handlingen i korthet, då... Tja, Clintan spelar en veteranpilot som får i uppdrag att åka till Ryssland och stjäla deras supermoderna, superbra flygplan Firefox. Det är så high-tech att man bara behöver tänka för att det ska kunna utföra ens order.

Grejen är ju bara den att det inte är så enkelt att ta sig in i Ryssland bara sådär, och framför allt inte som amerikan. Och tycker man det är svårt, då är det väl ingenting i jämförelse med att sno planet, hur bra pilot man än är.

I början blev jag lite upprörd när de rakade av Clintan skägget och allt, fixade till hans hår jättefult, klistrade på en fake-mustasch och han fick låtsas att han var en knarklangare. Men när mustaschen åkte av blev det genast mycket bättre. :P

Annars var det väl det coolaste att se hur han fick byta identitet hela tiden, och försöka lura ryska vakter och shit hela dagarna. Och när han sen lyckades stjäla planet (som jag nästan kommenterade med "what a piece of junk", men lät bli, eftersom jag visste att jag skulle bli ägd), och flög runt med det så var det inte bara jag som tänkte på Star Wars.

Canal+ översatte över alla förväntningar när de fick "the second firefox" till "den andra firefoxen", en översättning som gjorde mig väldigt lycklig. Jag är så trött på folk som inte lägger till ändelser på lånade ord och tror att det är okej, sånt ska dö! Men Canal+ är hyffsat bra på att översätta (förutom att de inte översatte ryskan i den här filmen, och uppenbarligen inte tycker att den heliga graalen är ett bra ord, utan hellre gör det till den heliga kalken), så vi tycker om dem.

En del kul citat också, woho! Som när, ehh... jag minns inte vem, berättar om hur de ska stjäla firefoxen, och säger "Since you don't appearto be very much like Voskov except in general build, you'll be taking a shower", och Clintan/Mitchell Gant bara tittar på honom och säger "for three hours?".

Sen tror jag inte att jag har så mycket mer att säga faktiskt, helt okej film, kan säkert tänka mig att se om den om jag har tråkigt någon dag, men det är inte som att jag känner ett brinnande behov av att tapetsera mitt rum med filmaffischer. Om ni förstår vad jag menar.

Idag ser jag på:
- Melodifestivalen: Andra chansen, 18.15, SVT1

That's enough of that shit.

P.S. Ni är dåliga på att kommentera! Kan ni åtminstone säga om det är bra eller dåligt att jag har med filmaffischer när jag recenserar film numera? D.S.

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Blogger